رئیس شورای روابط خارجی ج.ا.ا : به بلر گفته بودم ،‌ گوش نکرد ! - پاسداران

سفارش تبلیغ
صبا ویژن

سفارش تبلیغ
صبا ویژن





...چه دلیلی دارد به کسانی کمک کنیم که علیه ما هستند و درصدد به هم زدن اوضاع در کل خاورمیانه می‌باشند؟ از قدیم گفته‌اند سنگی که دیوانه در چاه اندازد صد عاقل نمی‌توانند آن را بیرون کشند....

دکتر کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی و وزیر امور خارجه سابق جمهوری اسلامی ایران در مورد درخواست تونی بلر، نخست‌وزیر انگلیس از ایران برای کمک به حل معضل عراق گفت: در ملاقاتی که یک ماه قبل از شروع جنگ و تجاوز نیروهای آمریکایی و انگلیسی به عراق با بلر داشتم او را از ورود به باتلاق عراق بر حذر داشتم و به او گفتم شما انگلیسی‌ها تجربه تلخ درگیری با مردم عراق را در گذشته داشته‌اید؛ دوستان آمریکایی خود را بر اساس آنچه قبلا تجربه کرده‌اید از تجاوز به عراق بر حذر دارید و یا حداقل خودتان را آلوده به این جنگ نکنید.البته آقای بلر این اندرز را گوش نداد و یک ماه بعد انگلیسی‌ها به همراه متحدین آمریکایی خود عراق را به تصرف خود در آورد؛ به ظاهر در اسقاط رژیم غیر مردمی صدام هم پیروز شدند، ولی به زودی دشواری کار بر آنها روش گردید. 

خرازی ادامه داد: در ملاقات دوم با آقای بلر که یک سال پس از آغاز جنگ در دفتر ایشان انجام گرفت، ملاقات قبلی را به او یادآوری کردم و پرسیدم آیا یادتان هست که سال گذشته شما را از ورود به جنگ با عراق بر حذر داشتم و از شما خواستم که دوستان آمریکایی خود را نیز برحذر دارید، او تبسم کرد و حرف مرا تایید نمود. به او گفتم هنوز هم دیر نشده است. زودتر از عراق خارج شوید که شرایط بدتری در انتظار شماست. البته باز هم آنها گوش ندادند. 

...استمداد امروز آنها از ایران دیر هنگام است. آنها در باتلاق عراق گیر کرده‌اند. نه می‌توانند در دولت عراق بمانند و نه می‌توانند عراق را ترک کنند؛ ما هم جز آنکه به مصلحت خود و مردم و دولت عراق بیندیشیم راه دیگری نداریم...

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی کشور همچنین گفت: به هر صورت امروز آثار عدم توجه آقای بلر را به نصیحت کشوری که به درستی می‌توانست وضع وخیم نیروهای متجاوز به عراق را پیش بینی کند می‌بیند. استمداد امروز آنها از ایران دیر هنگام است. آنها در باتلاق عراق گیر کرده‌اند. نه می‌توانند در دولت عراق بمانند و نه می‌توانند عراق را ترک کنند؛ ما هم جز آنکه به مصلحت خود و مردم و دولت عراق بیندیشیم راه دیگری نداریم. 

وی افزود: اساسا چه دلیلی دارد به کسانی کمک کنیم که علیه ما هستند و درصدد به هم زدن اوضاع در کل خاورمیانه می‌باشند؟ از قدیم گفته‌اند سنگی که دیوانه در چاه اندازد صد عاقل نمی‌توانند آن را بیرون کشند.



نویسنده : ابوذر منتظرالقائم » ساعت 9:41 صبح روز چهارشنبه 85 آبان 24